Enterprise 128
Pályafutásomat a számítógépgrafika területén az Enterprise 128 nevű számítógépen kezdtem...
Sokan már nem emlékeznek rá, de akkoriban még egész jó vasnak számított. Azután jött a PC...
Pályafutásomat a számítógépgrafika területén az Enterprise 128 nevű számítógépen kezdtem...
Sokan már nem emlékeznek rá, de akkoriban még egész jó vasnak számított. Azután jött a PC...
I started learning computer graphics with Enterprise 128 personal computer.
I bet, no one remembers it!
Aki emlékszik a Commodore 64-re az tudja hogy volt egy olyan képernyő módja, mellyel 160x200 (nem biztos hogy pontos vagyok) felbontásnál összesen 16 színt lehetett használni, egy 4x8-as kockában négyet. Gyakorlatilag mindenki ebben rajzolt rá, bár igen ocsmány széthúzott érzést keltett hogy a 320 pixel széles képernyőt csak 160 pixelből lehet felépíteni...
Jobbra van tovább is...
If you remember the C64, it had a special graphics mode to create relative colorful pictures. It was the multicolor bitmapped mode, it had an addressable screen of 160 × 200 pixels, with a maximum of four colors per 4 × 8 character block. One logical pixel was 2x1 pixel in this way.
There is more at right...
Ezt tudta az Enterprise video-chipje is, de az ember mindig többet akar... A gépben ketyegő Nick-chip volt a felelős a grafikáért és volt egy olyan módja amellyel a széthúzás érzetét mellőzve, igaz csak négy szín felhasználásával, de tényleges 320x200-as képet lehetett csinálni. Ez ugye még kevés a boldogsághoz, de a Nick azt is tudta hogy képsoronként ki lehetett választani egy 256 elemű (kötött) palettáról hogy mely négy szín jelenjen meg az adott sorban.
Ez persze csak elméleti lehetőség volt, mivel nem volt olyan rajzprogram a gépre ami ezt kihasználta volna. Akkoriban már valamit karistoltam gépi kóddal, ezért elkezdtem írni egy AGSYS nevű programot amellyel pont ilyen képeket lehet készíteni. Az itt látható grafikák ezzel a programmal készültek...
Az utolsó képet nem én rajzoltam, csak átszíneztem a rajzprogrammal...
The video chip of the Enterprise does the same, but there was a really special mode supported by the graphic chip: One logical pixel was 1x1 pixel, and every row had four different colors choosen from a 256 colour palette.
It was a theoretical possibility because there wasn't a graphic program what could use that. So I wrote one in Z80 machine code. These pictures were made by me used my program...
Többedmagammal egy játékot is el kezdtünk fejleszteni Grellon néven. Ez természetesen hamvába holt, előrevetítve a garázsban történő játékfejlesztéseim sanyarú végét. Ez persze nem tartott vissza a későbbiekben attól, hogy ugyanebbe a hibába több alkalommal is beleessek...
A never-finished game (one of many), named Grellon. I made the graphic only.